Friday, 11 January 2013

Tips untuk kurangkan berat badan...hohohoi...

Assalamualaikum ya akhi& ukhti sekalian..

Semoga terus ceria2 la ek..hehehe

Menaip entry dengan kepala yang berat mmg satu cabaran..tapi suka...hohoho..semalam tido x bape nak lena..Biasalah makhluk Allah yang lain 2 mmg suka buat bising bila malam menjelma..bukak air la..main tarik2 kerusi la..haihhh...pening kepala...jap g my lovely omma nak mai..Nad suka..bukan apa..nie haa..nak suruh bawak balik barang2 separuh..nnt x delah banyak sangat nak kena sumbat dalam keta 2..hehe

Hari nie terasa nak mengepost pasal tip2 untuk kekal sihat sentiasa..bukan apa..sejak Nad duduk kat hostel nie..asyik makan tapau jer...faham2 jerlah bila makan kat kedai macam  mana kan..ajinamoto 2 benda wajib..macam mana x kena migrain..huhuhu..mama selalu bebel lau Nad selalu makan kat kedai..Nak buat cam ne mama oiiii...kat hostel memasak adalah dilarang sama sekali.. makan jerlah apa yang ada kat luar 2..

Jom baca kat bawah nie...wheeeeeeeee...

TIPS UNTUK KURANGKAN BERAT BADAN....

1. Minum banyak air masak..bukan air yang bergula eaa..air gas jauh sekali...air masak bukan sahaja membuang toksik bahkan ia juga menyebabkan kita rasa kenyang dan secara automatik kita akan makan dengan sikit je nanti..lagipun air mana ada kalori..

2. Mulakan harimu dengan segelas air..cikgu Nad kata bangun tido je  terus minum air...jangan gosok gigi ke apa lagi...hehe..

3.Tingkatkan pengambilan fiber dalam makanan..badan kita perlukan banyak fiber..makan sebanyak mana sayuran dan buah-buahan..

4.Pilih makanan dengan bijak..kalau tengah lapar 2..jangan gatal2 nak amek popcorn ke..twisties ke..amek la buah buahan...beli banyak2 buah epal ke..pisang ke..letak atas meja depa tv 2..rasa lapar je amek sebijik...makan...kekeke

5.Ada org kata minum kopi ngan teh masa diet x elok...sebenarnya ok je..asalkan korang x tambah creamer n gula..gula ckit jerlah..creamer dan gula 2 yang menambahkan sel lemak dalam badan..so..kurangkan lah ek...

6 Jauhkan diri anda dari makanan bergoreng..Katakan TAK NAK PADA MAKANAN BERGORENG..terutama makanan segera...no...no..no...nak makan sebulan sekali...lau lah korang tau apa yang makanan berminyak nie buat dalam badan korang kompem..korang akan banned makanan nie sume..

7. Janga sesekali skip makan. nie bukan cara yang betul untuk turunkan berat badan ok...bila korang skip makan..the next time korang makan ...korang akan makan dengan banyak untuk ganti masa makan yang korang skip tadi..ini akan menambahkan berat badan sebenarnya tau..makan lah sekurang-kurangnya 3 kali sehari...makan malam sebelum pukul 7 ok..

8 Elakkan roti putih..makan roti yang ada bijirin 2 lebih elok..ianya dapat meningkatkan pengambilan fibre dan protien dlam badan kita...

EXCERCISE

Ramai yang x suka bersukan..macam Nad..tapi Nad suka lau main badminton ngan hiking...tapi hiking dah x buat dah..huhu..x de geng..kekeke..


1.Masa hujung minggu 2..kalau ada masa lapang..bawak la family pegi taman ke..pantai ke...relaks..sambil2 joging..jangan pegi tengah hari..Lepas subuh..pegi la..bawak basikal ke..sewa kat tempat 2 pown bley..tubuh sihat..ukhuwah antara family pown semakin erat..kan.kan..kan..

2.Malas nak kuar rumah ujung minggu..ajak family bersihkan rumah..excercise 2..potong rumput..sapu sampah..basuh baju(guna tangan la k..)..semua 2 dapat bakar lemak..rumah bersih..lemak terbakar..kekeke..

3Lau yang still sekolah 2...kalau sekolah setakat 500 meter ke..jalan kaki jerlah...x payah nak naek moto...lau pg shopping ke apa..parking keta jauh2 ckit..dapat excercise free..x payah g gym ke apa..hehehe


 Akhir kata..semuanya bermula dari diri kita sendiri..kita nak ke x nak...kalau dah x nak 2..cakap la ape pown x buat punye...



Assalamualaikum..

lots of love..

DIRA DIN ^_^

No comments:

Post a Comment