Thursday, 10 January 2013

Sunnah Rasulullah S.A.W ketika makan..

Assalamualaikum ya akhi& ukhti sekalian...

salam Jumaat semua

Akhirnya Nad dah abeh exam...Yeahhhhhhhhhhhhh...hip..hip...horayyyyyy...hehe..suka bebeno..haha...tapi...nie x suka ada tapi2 nie...membantutkan kegembiraan yang baru nak bercambah dalam hati...hahaha...Nad ada pameran 14-15 ai bulan nie...huhu..so balik lambat jugak la kat umah...huhu..
dah la hari 2 mama kidnap Nad sampai seminggu...hohoh..x pe la...che suka...kekeke

Xsabar nak balik rumah then..pegi masjid...hehe.bukan apa..Nad suka pegi masjid yang dekat Kasa 2...yang bagi tazkirah maghribnya..n tukang azannya..best..suara dah macam imam kat Makkah..hehe..teringat kat tempat 2...nak pegi...huhuhu...doakan Nad boleh pegi lagi tau...amin... :)

..Buat seseorang...saya bukan x nak tegur awak..tapi saya malu la...dulu x pe la..nak merapu meraban...but now ..entah nape..saya malu la pulak kat awak..ehekz...sori ek lau saya x tegur awak..huhu..

Hmm hari nie...Nad nak post pasal Amalan Rasulullah S.A.W semasa makan...mstilah nak tau kan...keke..Tunggu pe lagi....Jom baca..




Sunnah Rasulullah ketika makan

1. Rasulullah tidak minum susu sewaktu baginda menjamah ikan, daging atau ayam. Baginda pernah melarang para sahabat dan umat manusia daripada makan ikan bersama susu kerana ia akan menyebabkan si pemakan mudah mendapat penyakit. ( Para saintis juga telah membuat kajian dan menemukan keputusan bahawa dalam makanan darat mempunyai ion positif manakala dalam makanan laut mempunyai ion negative. Jika kedua-dua jenis makanan ini bercampur makan akan terjadinya tindak balas biokimia yang aktif dalam tubuh sekaligus mampu menyebabkan perut dan usus menjadi rosak

2. Rasulullah melarang meminum susu bersama cuka.

3. Jangan makan buah bersama susu atau dalam erti kata lain – Koktel. Namun, para saintis telah menemui bahawa adalah baik untuk menikmati khasita susu bersama jus buah berkultur kerana jus susu kultur baik untuk memperbaiki ketidakselesaan dan masalah penghadaman. Namun, pengguna perlu memilih jenis susu kultur yang kurang kadar kemasaman kerana kemasaman boleh menghakis perut melalui tahap keasidannya lama kelamaan boleh mnyebabkan gastrik.

4. Rasulullah tidak makan ikan bersama daun salad.

5. Rasulullah tidak makan ikan bersama daging atau telur.
 
6. Rasulullah tidak memakan buah-buahan selepas memakan gandum, roti atau makanan berat sebaliknya Rasulullah memakan buah-buahan sebelum makan makanan berat seperti gandum atau roti.
 

7. Rasulullah akan tidur sekejap selepas makan tengahari sebelum masuk waktu Zuhur.
 

8. Rasulullah melarang umatnya untuk meninggalkan MAKAN MALAM. Barangsiapa yang meninggalkan makan malam. Dia akan dimamah usia dan tahap kolestrol dalam darah akan meningkat. Makan malam adalah sebelum Magrib.
 

9. Elakkan makan makanan darat bercampur makanan laut. Contohnya jika seseorang yang memakan nasi berlaukkan sup daging lembu, maka dia tidak digalakkan untuk makan makanan laut seperti udang, ikan atau sotong. Walau bagaimanapun, percampuran makanan ini ( antara makana darat dan makanan laut ) tidaklah dianggap haram cuma ia boleh membahayakan kesihatan.
 

10. Nabi juga mengajar supaya manusia meminum air dengan meneguk secara perlahan-lahan. Nabi melarang kita untuk bernafas (membuihkan air) dalam air yang sedang diminum.

Rasulullah SAW mengajarkan etika makan kepada ummatnya. Di antara hal-hal yang beliau ajarkan adalah :
 

1. Tidak mencela makanan yang tidak di sukai
 

2. Mencuci tangan sebelum dan sesudah makan
 

3. Membaca basmalah dan berdo’a
 

4. Makan menggunakan tangan kanan
 

5. Tidak bersandar ketika makan..masa makan dah meyandar...kalau dah kenyang nnt terus baring gamaknya
 

6. Memakan makanan yang terdekat..kalau sambal paling dekat...makan la sambal 2 ek..kekeke..
 

7. Memulai makan dari pinggir dan bukan dari tengah
 

 8. Makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang
 

9. Menyisip tangan bagi yang makan tanpa sendok/garpu









 

10. Membersihkan piring dan membuang kotoran dari makanan yang terjatuh lalu memakannya
 

11. Tidak memperlihatkan rasa jijik terhadap makanan yang tidak biasa dimakan atau tidak disukai..ish2 ..org dah bagi tu makan jerlah...Rasulullah pown x pernah buat muka pada makanan tau...kita nie manusia biasa toksah nak ngengada ek...
 

12. Makan dan minum sambil duduk
 

13. Tidak bernafas ketika minum dan menjauhkan mulut dari tempat minum ketika bernafas..hal nie kerana air merupakan H2O kita bernafas megeluarkan CO2(karbon dioksida)...so lau berlaku percampuran antara kedua2 bahan nie..ianya mewujudkan COOH iaitu cuka...secara x langsung..kita telah meminum sesuatu yang berasid...
 

14. Tidak berprasangka buruk jika makan ditemani orang yang berpenyakit

15. Tidak duduk pada meja yang dihidangkan makanan haram..kalau pg hotel yang ada function campur ngan non muslim 2 pepandai la ek...
 

 16. Mendahulukan orang yang dikanan..part nie paling Nad suka tambah2 lau kita yang duduk belah kanan...kekeke

17. Pemberi minuman yang paling akhir minum 
 
18. Mendoakan shahibul bait (yang mengundang makan)
 

19. Menutup tempat makan dan minum..Kalau Nad pulak masuk je maghrib litang pukag kitaorg cari kertas nak tutup makanan sumer..mama cakap lau makanan x ttp masa azan..nnt syaitan ludah..huhu

Harap info kat ataih nie dapat membantu kita supaya lebih dekat dengan sunnah Rasulullah S.A.W yang tercinta.....

Assalamualaikum

lots of love

DIRA DIN ^_^

No comments:

Post a Comment