Sunday, 20 January 2013

Sebaik-baik sedekah....

Assalamualaikum ya akhi & ukhti sekalian..

Moga terus ceria2 selalu la ek..hehe

Semalam ..oleh kerana x de menda nak buat masa cuti2 nie..Nad try la praktis guna watercolor...sbb sem depan dah kena main2 ngan warna2 nie semua..nnt lau sempat(macam sempat)..huhu..kalau okeyh.. Nad upload gambar2 yang dah dilukis 2...serius macam budak bwu belajar...hhuu..Nad kalau lukis x pe lagi ...lawa jer rasa..tapi bila part color2 nie...mmg fail.....naseb la..saya budak sains terjun dalam seni..jadik camnie la..kekeke

Hurmmm.hari nie Nad nak cter pasal bab sedekah...ape ciri2 sebaik2 sedekah...jom kita tengok...
ehhhh...salah...jom kita baca..wheeeeeeeeeee

CIRI-CIRI SEBAIK-BAIK SEDEKAH

1. Sedekah yang diberi secara sembunyi2 sehingga tangan kiri x tau apa yang tangan kanan memberi..Jangan pulak nak sedekah..tengok kiri kanan mana lah tau bakal mertua ada ke..naik saham...haaaaa....yang macam nie x mo ea...no..no..no...Sedekah yang disembunyikan lebih dekat dengan darjat ikhlas....x perlu nak canang satu dunia yang kita nak sedekah something..bukan apa takut nnt ada org puji...timbul riak dalam hati...kurang pahala sedekah kita ...ye tak...

2.Sedekah yang diberikan sewaktu kita masih hidup dan kuat...jgn tunggu bila dah terlantar kat spital...ditimpa musibah ke..baru ingat nak sdekah...apa salahnya..masa solat kat masjid 2 letak seringgit dalam tabung masjid..kan elok..mana lah tau dari duit 2 diorang beli kipas ke untuk masjid..setiap kali org guna..pahala dapat kat kita even kita dah kembali ke alam fana...

3.Sedekah setelah menunaikan perkara wajib

4. Sedekah yang datang dari hasil titik peluh kita sendiri...hutang x kira ea...ade sedekah guna duit utang..ape cer.....ok2..maybe ada...buts x syok la kan...kalau guna duit sendiri kan lebih terasa nikmat sedekahnya 2..(Kalau macam Nad...pau duit mama aci x..huhu)

5.Sedekah pada golongan yang berhak mengikut prioriti seperti nafkah terhadap anak2, kaum-kerabat jiran tetangga, sahabat handai dan sedekah pada jalan ALLAH..jngn pulak masa nak sedekah ..x nak la sedekah kat dia nie..bukan jadik apa pon...Astagfirullah...jgn sesekali terlintas difikiran cam nie...okeyhhh..

So..moh le kita muhasabah diri..hehe...semua org x perfek...jgn kerana dia ada wat silap kita kutuk baek punya...sedarlah kita pown ounya banyak kekurangan gak...salam sayang buat semua...

Assalamualaikum..

lots of love

DIRA DIN ^_^

No comments:

Post a Comment