Wednesday, 2 January 2013

Fakta menarik hidup....bukan auta ea....

Assalamuaalaikum ya akhi& ukhti sekalian...

Musim hujansekarang...nier pown x brenti2 lagi..huhu....tapi x pelah..hujan kan rahmat...lagipun doakan makbul masa hujan...so ambil peluang nie doa bebanyak...kekeke...Actually Nad dah nak exam next week...even 3 paper je...tapi still exam kan...ehehe...doakan Nad ek......so kali nie Nad terasa nak post pasal alam semula jadi...n  ..fakta 2 dalam hidup kita nieyh...jom....

Fakta-fakta menarik Dunia

Fakta menarik alam kehidupan kita di dunia ini banyak perkara-perkara yang menunjukkan tentang kebesaran Allah, berikut ini dipersembahkan sebagai renungan.

  • Sinaran kosmik daripada bintang-bintang yang berlanggar boleh menghasilkan bahan berbahaya kepada muka bumi. Saintis mendakwa sinaran itu yang juga dikenali sebagai radiasi boleh menyebabkan hidupan pupus dan menghasilkan spesis baru melalui proses mutasi (perubahan genetik).
  • Apabila seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan. Mak ai...banyaknyaa...lau mak2 yang suka bagi kata2nasihat 2 confirm lg banyak kan.,..kekeke...jgn mare...
  • Dalam secawan kopi terdapat lebih daripada 1,000 jenis bahan kimia. Tapi jgn lupa yang kopi juga salah satu dari minuman sunnah..
  • Orang yang menggunakan tangan kanan hidup sembilan tahun lebih lama daripada mereka yang kidal.
  • Secara purata seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya. Tapikan lau orang yang dop mabuk cinta 2...lagi banyak kowt...kekeke
  • Secara purata, seseorang minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya.
  • Di serata dunia, yo-yo adalah sejenis permainan tetapi di Filipina , ia merupakan senjata merbahaya.
  • Hanya terdapat empat buah negara di dunia bermula dengan abjad D iaitu Denmark, Dominica, Djibouti dan Republik Dominica.
  • Setiap tahun, Selat Inggeris yang memisahkan England dan Perancis melebar sebanyak 300 milimeter.
  • Nama semua benua bermula dan berakhir dengan abjad yang sama iaitu huruf A.
  • Manusia hanya menggunakan 10% daripada otaknya untuk berfikir; selebihnya untuk aktiviti lain atau mencetuskan pergerakan luar kawal.
  • Ketika bersin, semua organ dalam badan tidak berfungsi termasuk jantung.
  • Kerosakan otak akan berlaku jika suhu badan meningkat melebihi 41 darjah Celcius.Hal ini kerana bila suhu badan mencecah atas dari 40 darjah Celcius...enzym yang berfungsi sebagai bahan untuk memecahkan substrate musnak...so bila musnah substrate x dapat diuraikan...so...x de produk...xde produk...badan x dapat berfungsi dengan elok...organ mulai rosak...boleh mati woooo
  • Badak air mampu berlari lebih pantas daripada manusia.
  • Ngauman singa boleh kedengaran sejauh tiga kilometer.
  • Tiram boleh mengubah jantinanya beberapa kali sepanjang hayatnya.Manusia x boleh tukar jantina ea...walau sekali pun....haram bro.....
  • Dianggarkan 80 peratus haiwan di muka bumi adalah serangga.
  • Ratu anai-anai boleh hidup selama 500 tahun dan menghasilkan 30,000 telur setiap hari. Kalu la manusia macam nie......x dapat nak bayangkan....huhu
  • Andai kesemua bungkah air batu- dianggarkan 23 juta kilometer padu - di dunia cair pada satu ketika, kandungan air lautan meningkat 1.7 peratus.
  • Peningkatan yang sedikit ini bagaimanapun menaikkan paras air sehingga 60 meter daripada yang sedi ada. Jika ini berlaku, sebahagian besar tanah daratan di dunia akan berubah menjadi lautan
  • Jambatan gantung dekat Lapangan Terbang Antarabangsa Haneda, Jepun dikatakan paling panjang di dunia. Berukuran 124 meter panjang dan 4 meter lebar, bahagian tengah bersambung untuk memudahkan ia diangkat apabila kapal lalu di bawahnya. Kos pembinaan adalah lebih murah daripada membuat terowong bawah laut.
  •  Ikan yu kehilangan gigi lebih dari 6000 batang setiap tahun, dan gigi barunya tumbuh dalam masa 24 jam sahaja
  •  Coklat dapat membunuh anjing, kerana ianya mempengaruhi jantung dan susunan sarafnya.
  •   Hampir semua lipstik mengandungi sisik ikan..errr..ok....tiba2 rasa cam ada sisik ikan melekat dekat bibir...uhuhuu
  • Jika anda bersin terlalu kuat, anda dapat meretakkan tulang rusuk. Jika anda cuba menahan bersin, anda boleh menyebabkan pembuluh darah di kepala dan leher pecah, dan akan menyebabkan kematian. Jika memaksa mata terbuka sewaktu bersin, bola mata boleh terkeluar dari tempatnya.Ok...fakta nie scary...
  • Dalam satu titis air, mengandungi 50 juta bakteria..sila masak air sebelum minum...ehehe
  • Gajah satu-satunya haiwan yang tidak boleh meloncat..cuba bayang lau dia ley lompat...naya2...huhu
  • Memakai Headphone selama 1 jam dapat mengembang biakkan bakteri dalam kuping 700 kali lebih cepat.ok....x nak pakai headphone dah...ngeri bila pikir bakteria dop berjoget dalam telinga sekali...euwwww
  • Latte dalam bahasa Itali adalah susu...Kopi latte= kopi susu..hehe
  • Tisu tandas dicipta pada tahun 1857 
  •   Pendeta Mesir kuno mencabut setiap helai rambut dan bulu dari badan mereka.
Hope info2 kali nie dapat meningkatkan tahap iman kita la ek...apa yang allah buat 2 mesti ada sebab musababnya,,,hehe

Sampai sini dulu la ek....Assalamualaikum....

lots of love

DIRA DIN^_^

No comments:

Post a Comment