Thursday, December 27, 2012

Mount Kinabalu..jom..

Assalamualaikum ya akhi& ukhti sekalian...

Semoga sihat sejahtera hendaknya..ehehe..Nad semalam tidow x berapa nak lena...sesak nafas ckit campur sakit dada..bimbang jugak...Nnt nak suh my lovely omma datang amek bwak pg klinik..bkan apa bimbang ada pape...bukan kita tau kan...

Now Nad nak cerita pasal salah satu mercu tanda Malaysia...Gunung Kinabalu...whheeeee...sapa x kenal gunung nie...meh sini nak cerita..cheewah..dah macam buat ensiklopidia plak...hehe..Gunug Kinabalu nie dah tersenarai sebagai salah satu dari tapak warisa dunia..UNESCO...

 Gunung Kinabalu berketinggian 4,095 meter dari paras laut terletak di negeri Sabah, Malaysia..Ianya merupakan gunung kelima tertinggi dia Asia Tenggara dan merupak gunung keempat tertinggi di Kepulauaan Melayu
 Gunung Kinabalu merupakan lambang kemegahan kepada setiap penduduk yang tinggal di Sabah Sesetengah penduduk menganggap Gunung Kinabalu ini merupakan gunung yang dapat memberikan semangat juang dan satu padu rakyat Sabah. Gunung Kinabalu banyak menyimpan cerita dan kisah-kisah yang misteri. Menurut kepercayaan masyararakat Kadazan Sabah, Gunung Kinabalu merupakan tempat bersemadinya semangat mereka selepas meninggal dunia.
 Pemandangan fajar di Gunung Kinabalu

Gunung Kinabalu telah direkodkan mempunyai tujuh puncak tertinggi iaitu:






Di Gunung Kinabalu ini juga terdapat ratusan spesies flora dan fauna ..hampir 5000-6000 spesies pokok dijumpai disini..spesies pokok paling banyak dijumpai disini ialah pokok orkid. Bunga terbesar dunia iaitu Rafflesia juga terdapat disini..



                        Bunga Rafflesia yang mekar di Taman Negara Kinabalu...warna yang lawakan...


                                           Rhinoceros Hornbill yang terdapat di Gunung Kinabalu


. selain itu terdapat 362 spesies burung yang menjadikan gunung ini sebagai habitat mereka terutama burung enggang dan helang yang mmg banyak terdapak disini..namun ianya sekarang mula menampakkan tanda2 hampir pupus sekiranya x diambil langkah pencegahan awal...

Haa..gambat kat atas nie merupakan seekor tupai gunung yang berada di Gunung Kinabalu..selain tupai ini terdapat juga harimau bintang, memerang, orang utan,badger, weasel..gunung ini merupakan habitat buat hampir 100 spesies mamalia...

Buat sesiapa yang nak g hiking 2..terdapat 2 titik starting utama..pertama dilaluan Timpohon terletak 5.5 Km dari pejabat Taman Kinabalu yang terletak pada altitude 1866 meter dan yang kedua di Mesilau Nature Resort..kedua2 laluan nie  bertemu 2 kilometer dari Laban Rata..




                     Orang Utan yang terpelihara di Sepilok ...ada jugak kat Gunung Kinabalu nie...

Okay Nad harap dengan info yang diberi sedikit sebanyak dapat bantu korang semua tahu pasal Gunung Kinabalu nieyh...ehehe...nnt Nad free nak post pasal tempat lai n pulak eaa....

Assalamualaikum..

lots of love

DIRA DIN ^_^