Semoga sihat2 sentiasa la ek...ye la sekarang kan musin air turun dari langit...so make sure jgn dop happy go bini sangat la ek nak pegi main2 tengah hujan 2...sedar lerrr diri 2 dah beso panjang..haha...(bukan cakap kat org lain ...kat tuan empunya blog pown sama...kekeke)..best kowt maen ujan..pas2 demam..kena bebl ..owh...rindunya ..keke..(mood buang tabiat macam nie la..merapu ntah pae2..hohoh..sabar je la ek...)
Anyway..congrats to my bestfriend..Cik Hawa coz dah dapat adik bongsu yang comel..hehe...x lama g anak sendiri pulak kan ...keke..jgn marah ea...doa 2..hohoo..
Okeyh entry kali nie nak post pasal adat pepatih..coz nie permintaan dari teman tersayang...susah katanya nak carik kat internet...hmmm.. Nad pown susah gak nak cari sebenarnya..2 pown kena godek sana-sini baru jumpa..huhu..so..kalau ada silap memana mohon betulkan..sbb nie gabungan dari banyak sumber...huhu
ADAT PEPATIH
Adat
Perpatih berasal
dari tanah Minagkabau, Sumatera, diasaskan oleh seorang
pemimpin Minang bernama Sutan Balun yang bergelar Dato' Pepatih Nan Sebatang. Adat ini adalah amalan dan
peraturan hidup yang ditentukan bagi masyarakat Minangkabau yang rata-ratanya
adalah petani ketika itu. Tidak ada tarikh yang tepat dicatatkan bila adat ini
diwujudkan. Tetapi Adat Perpatih telah dibawa ke Semenanjung Tanah Melayu
(Semenanjung Malaysia) oleh perantau-perantau Minangkabau pada abad ke 14
Masehi.
Di Malaysia,
Adat Perpatih ini masih lagi wujud dan diamalkan oleh masyarakat Melayu di Negeri Sembilan dan sebahagian dari Melaka terutamanya Masjid Tanah. Majoriti mereka adalah keturunan
Melayu Minangkabau.
Struktur Masyarakat Adat Perpatih
Masyarakat Adat
Perpatih terbahagi kepada tiga kumpulan utama iaitu Perut Suku dan Luak. Perut adalah unit sosio-politik yang terkecil di mana anggota sesuatu
perut itu adalah berasal daripada moyang (keturunan perempuan) yang sama.
Mereka ini sangat rapat dan lazimnya tinggal di sesuatu perkampungan atau
kawasan yang sama. Setiap perut mempunyai seorang ketua yang digelar
Buapak.Buapak ini dipilih oleh anak-anak buah di dalam sesuatu perut berkenaan.
Kumpulan yang kedua ialah suku. Suku dibentuk oleh beberapa perut yang
menjadikan keluarga berkenaan semakin besar. Suku diketuai oleh seorang ketua
yang digelar Dato' Lembaga. Kumpulan
ketiga ialah Luak. Luak adalah unit kawasan pentadbiran dari segi adat
di mana ada empat luak utama iaitu Rembau, Sungai Ujung, Johol dan Jelebu. Setiap luak diketuai oleh seorang Undang. Selain daripada empat luak utama ini ada satu lagi
luak yang kelima dipanggil Luak Tanah Mengandung. Luak Tanah
Mengandung ini adalah terdiri daripada lima luak kecil di Seri Menanti iaitu Luak Inas, Luak Ulu Muar, Luak Gunung Pasir, Luak Terachi dan Luak Jempol. Setiap luak kecil ini ditadbirkan oleh seorang ketua
yang bergelar Penghulu Luak.
Adat Perpatih ini diwariskan dari generasi ke generasi melalui kata-kata perbilangan. Ia merangkumi pelbagai aspek kehidupan masyarakat termasuk soal harta pusaka, perlantikan pemimpin, hukum nikah kahwin, amalan bermasyarakat, sistem menghukum mereka yang melanggar adat atau melakukan kesalahan dan pelbagai aspek lagi. Setiap peraturan atau adat itu ada perbilangannya dan setiap peraturan itu ada rasional atau sebab-sebab terjadinya hukum atau adat itu.
Perlantikan pemimpin, misalnya, banyak yang menyamakan sistem Adat Perpatih dengan amalan demokrasi. Contohnya ialah perlantikan Ynag Dipertuan Besar Negeri Sembilan di mana bukannya melalui keturunan dari bapa ke anak tetapi adalah melalui pemilihan oleh Undang Luak yang empat iaitu Undang Rembau, Undang Sungai Ujung , Undang Johol dan Undang Jelebu. Empat undang ini akan bermesyuarat untuk melantik salah seorang keturunan dari raja Pagar Ruyung untuk menjadi Yang DiPertuan. Undang Luak pula dilantik oleh Dato'-Dato' Lembaga di luak (daerah) masing-masing.Dato' Lembaga ini pula adalah pemimpin-pemimpin yang dilantik secara muafakat oleh pemimpin-pemimpin keluarga yang digelar Buapak. Oleh itu secara keseluruhannya kuasa melantik pemimpin itu sebenarnya berada di tangan rakyat biasa.Inilah satu sistem Adat Perpatih yang ada persamaan dengan demokrasi.
Prinsip-prinsip Adat Perpatih
Adat
Perpatih mempunyai lima prinsip utama.
- Keturunan dikira melalui nasab ibu: Adat Perpatih memberi keistimewaan kepada perempuan yang dianggap bonda kandung iaitu ibu yang melahirkan anggota-anggota masyarakat. Seseorang individu itu adalah anggota suku ibunya dan bukan anggota suku bapanya.
- Tempat Kediaman adalah di kawasan ibu isteri: Apabila berlangsungnya sesuatu perkahwinan, si lelaki akan meninggalkan kampung halamannya dan menetap di kawasan ibu isterinya sebagai orang semenda. Pada zaman dahulu si lelaki akan mengusahakan tanah keluarga isterinya.
- Perempuan mewarisi pusaka, lelaki menyandang saka: Hanya lelaki sahaja yang berhak menyandang saka (jawatan-jawatan dalam adat) manakala perempuan adalah mewarisi harta pusaka keluarga ibunya.
- Perkahwinan seperut atau sesuku adalah dilarang: Dalam sesuatu perut dan suku, hubungan adalah rapat dan si lelaki menganggap perempuan dalam perut atau sukunya adalah saudara perempuannya. Begitu juga sebaliknya. Oleh itulah perkawinan sesama suku ini adalah terlarang. Perempuan yang berkahwin sesama suku akan hilang haknya untuk mewarisi harta pusaka ibunya manakala lelaki pula akan hilang hak untuk menyandang sebarang jawatan dalam adat.
- Orang luar boleh menjadi ahli sesuatu suku: Untuk tujuan perkahwinan atau waris mewarisi, dibenarkan orang luar untuk menjadi ahli sesuatu suku dengan cara melalui upacara berkedim. Dalam upacara ini seseorang itu akan bersumpah taat setia dan bersaudara dengan ahli-ahli suku yang akan disertainya.
Pembahagian harta
Selalu
menjadi topik perdebatan hangat mengenai Adat Perpatih adalah mengenai
pemberian harta pusaka yang memberikan kelebihan kepada perempuan. Inilah satu-satunya isu dalam Adat
Perpatih yang selalu disalah fahamkan. Sebenarnya, pemberian pesaka yang
dimaksudkan dalam adat ini ialah pemberian tanah adat. Tanah adat ini adalah
tanah yang turun temurun daripada nenek moyang sesuatu keluarga. Sebabnya tanah
adat ini diberikan kepada perempuan ialah semata-mata untuk menjaga kehormatan
dan maruah kaum wanita Adat Perpatih. Maksudnya, seorang wanita Adat Perpatih
walau betapa miskin dan papa pun, dia tidak akan merempat atau menjual
maruahnya untuk hidup. Jika dia pulang ke kampungnya dia sudah ada tanah
kampung dan sawah untuk dikerjakan sebagai penyambung rezeki. Manakala anak
lelaki pula dianggap lebih teguh dan tahu untuk terus berusaha untuk hidup (survival).
Akan harta atau tanah yang diperolehi sebagai harta sepencarian maka pembahagiannya
adalah menurut hukum faraid (tidak ada kena mengena dengan tanah adat yang hanya
untuk perempuan sahaja).
Okeyhhh..stakat nie saja perkongsian hari nie..penat woo taip banyak2..kekeke..penat la sangat kan...Ohh..by the way setelah menunggu hampir setahun lebih barulah someone 2 teringat nak approve fb Nad..huhu..lama woo tunggu dia nieyh..x kan kawan sendiri x kenal kowt..haishhh...take care la korang2 semua ek...kalau sakit ke apa..jangan takut nak jumpa doc..hehe..salam sayang..
Asslamualaikum
lots of love
DIRA DIN ^_^
No comments:
Post a Comment